DET ER BESLUTTET IKKE FREMOVER AT LÆGGE MØDEREFERATER UD PÅ HJEMMESIDEN!
Møde i Bønsvig Pilelaug onsdag den 9/10 2013
Hos
Andreas. Til stede Christian, Andreas, Ninna
Dagsorden:
1. Hvem ejer tankene?
Det er et spørgsmål om moms, om det er fordelagtigt
at lauget ejer bundfældningstankene ved de enkelte boliger. Vi undersøger sagen
til bunds!
2.
Hvordan
beslutter vi hvor tankene skal placeres?
Med baggrund i skitseprojektet taler vi med den
enkelte husejer om hvor tanken placeres så det er praktisk for både laug og
husejer. Hvis husejeren ønsker tanken placeret så omkostningerne bliver mærkbart
større for lauget må husejeren selv betale mer udgiften.
3.
Respit
på betaling?
Vi vil gerne modtage pengene så hurtigt som muligt. For
nytilmeldte er deadline for betalingen af de 1500,- 14 dage efter svar fra kommunen. Når den
endelige skriftlige godkendelse er modtaget får byen besked via mail listen.
4. Generalforsamling 2014 søndag den 1
juni. Fremover 1 søndag i juni.
5. Tidsplan. Vi skyder planen et år! Pga.
Manglende svar fra kommunen.
6. Hvad sker der i lauget her i løbet af det
næste halvårs tid. Lauget mødes i det nye år, med mindre der dukker
presserende ting op.
Kære Bønsvig
Vi har ventet på nyt
fra Vordingborg kommune angående vores ansøgning om fælles pilerensnings
anlæg. Det vi har ventet på er en godkendelses af Vordingborg kommunes
spildevandsplan 2013, hvoraf vores rensningsanlæg kun er en lille del. Spildevandsplanen er ikke blevet godkendt!
Denne afgørelse har ikke noget med vores pileanlæg at gøre, men kommer alligevel
til at få en betydning for os. Vi må nemlig vente helt til november (tidligst)
før vi kan forvente at få en endelig skriftlig tilladelse til at gå videre med
vores projekt.
Vores kontakt ved Vordingborg kommune siger at der ikke
kommer til at være nogle problemer med at køre videre med vores projekt, og at
vi gerne må gå videre hvis vi vil, men at dette vil være for eget ansvar. Det
mener vi dog i bestyrelsen er en dårlig ide. Vi vil gerne have en skriftlig godkendelse før vi tager næste
skridt og investerer i den videre projektering.
Det betyder at vores tidsplan som I har fået den
præsenteret hidtil ikke kommer til at holde. Vi ved ikke endnu helt hvordan den
nye tidsplan kommer til at se ud, men så snart vi ved det vil I få besked.
En anden nyhed
som vi gerne vil dele med jer nu er at staten
har ændret kravene til bundfældningstanke, altså den tank som sorterer tykt
og tyndt direkte ved hver husstand. Kravene som har været gældende siden 2012, dikterer
at tanken uanset at den opfylder de
andre krav til bundfældningstank ikke må være ældre end 2011. Det betyder
for nogle husstande i Bønsvig, at de må skifte en tank som i øvrigt er den
rigtige model (så vidt vi ved berører det 3 husstande i pilelauget!).
For øvrige ikke
medlemmer af pilelauget som lovmæssigt skal have et minirensningsanlæg af
godkendt model leveret af kommunen, gælder det at der også for egen regning skal tilføjes en bundfældnings tank.
Økonomisk betyder det at det efter alt sandsynlighed bliver en dyrere løsning
med eget minirensnings anlæg end at være med i pilelauget allerede det første
år, altså uden indregning af vandafledningsafgifter.
VI holder et møde med
Peder Gregersen den 9. oktober hvor vi vil aftale en ny tidsplan, og
herefter skal vi nok vende tilbage med mere information.
De som er med i pilelauget og
endnu ikke har betalt til videre projektering mm. Bedes indbetale 1500,- på:
Møns bank: 6140 Kontonummer:
4137251. Husk at angive navn og vejnummer ved indbetalingen.
Kærlige efterårs hilsner
Bønsvig pilelaug
....
Den 11. Maj blev der holdt forårsmøde hos
Andreas, vi var 14 til mødet, ca. halvdelen
af husene i Bønsvig var repræsenteret. Der var desværre mange som ikke kunne
den dag, men fortvivl ikke, vi holder et møde igen senere på sommeren.
På mødet talte vi om:
1. Tidsplanen – Det som kommer til at ske snart, er at vi får svar fra kommunen på
vores ansøgning (vi forventer at få svar lige efter kommunens sommerferie, men
vi kan ikke vide det med sikkerhed). Så snart vi har svar, holder pilelauget
møde med Peder Gregersen for at gå videre med projektet. Når vi får vores
godkendelse skal I alle nok få besked!
Sidste frist for indmeldelse i Lauget er 14 dage efter kommunens
godkendelse.
Umiddelbart herefter vil pilelauget
komme på besøg hos dig for at tale om hvor din tank kan placeres og hvor der
vil blive rørført. Samtidig vil du få udleveret et spørgeskema som skal afklare
hvor meget vand vi kan regne med der udledes fra din ejendom.
Se mere om tidsplanen på: http://bonsvigpilelaug.blogspot.dk/p/nyt.html
2.
Økonomien – hvornår skal vi betale, og hvor
meget?
De endelige beregninger på hvor
meget hver husstand skal betale, kan vi ikke komme med før vi henter tilbud ind
omkring årsskifte 2014. Men inden da vil vi bede jer om at indbetale 1500,- på
vores nyoprettede konto i Møns bank, så vi kan betale for den videre
projektering. Det er muligt at vi flytter vores konto til Merkur bank som vi
har talt lånemuligheder med.
Ang. Lån er der tale om at Merkur
vil finansiere private lån på andel i pilelauget. Det er altså ikke lavet der
optager lån!
Jeg kommer rundt til de af jer som
endnu ikke har fået indbetalings
3.
Planen - hvor ligger anlægget, hvor skal
der graves osv.
Der er ikke så meget nyt til planen.
Selve anlægget skal ligge på Torbens jord til højre før gadekæret. Se skitseprojektet
her: http://www.sunstories.dk/pilelaug/skitseprojekt.pdf
4.
Opslagstavle. Vi fik snakket om hvor det vil
være godt at placere vores kommende beskedtavle. Og der er bred enighed om at
den skal stå ved indgangen til Bønsvig ved eltårnet, eller til den anden side
mod gadekæret.
5.
Gadekær: Lokalrådet har kontakt med
kommunen som vil besøge Jungshoveds søer og gadekær. Vi ønsker os at få
genetableret vores gadekær til en mødeplads for byen, og at få dammen efterset.
Ninna har deltaget i et møde med Kommunen i sidste uge. Fra kommunen var der
mødt to biologer op. Og vi fik lavet en ønske liste fra Bønsvig til kommunen.
Vi ønsker os at få lavet et mødested i form af den bålplads med bænke. At få
renset ud i bevoksningen omkring gadekæret. At få taget vandprøver på søens
vand og få undersøgt søens bund for affald og slam. Vi ønsker os også en
overflade renser (net) til opsamling af andemad som er i lidt voldsom vækst på
grund af højt næringsindhold i søen! LAD OS HÅBE VI FÅR HVAD VI ØNSKER OS J
6.
Eltårnet. Vi har talt om at bruge eltårnet
som et udstillingsrum for vores pileanlæg. Andreas har talt med Henning som
ejer huset om det. Henning er positiv, men vi er ikke kommet længere end det
lige nu.
7.
Lodshuset: Christian Bjørn har sammen med et
par stykker andre arbejdet mede en ide om at få sat det gamle lodshus i stand
son mini museem for Lodstrafikken her på Jungshoved. Christian Bjørn har talt
med Falch som er positiv for ideen.
8.
Bønsvig Markedsdag. Ninna foreslår at vi laver en
Bønsvig Markedsdag, hvor vi viser vores by frem (som i Stavreby) vi har jo ret
meget at byde på: masser af små virksomheder, smukke haver, kolinariske
oplevelser, storytellere, dyr mm. J Vi når det ikke i år, men Ninna vil finde en dato
til næste sommer (evt. høst tid) så første Bønsvig Marked bliver i 2014.
Referat af møde i Bønsvig pilelaug onsdag den 10/4 – 2013
Til stede: Grith, Andreas, Christian, Ninna (referent)
1. Tidsplanen
Tidsplanen bliver gennemgået for at vi kan klargøre
de kommende faser. Lige nu afventer vi kommunens endelige svar. Vi har fået
besked på at projektet bliver godkendt, men vi venter på den formelle
godkendelsesprocedure! Vi forventer svar slut maj eller efter sommeren
(august/september). Når det svar er kommet skal vi i gang med det detaljerede
projekt. Til den proces skal vi bruge Peder Gregersen, og vi skal opkræve alle
medlemmer for de første penge. Det bliver 1000,- pr. Medlem.
Lauget skal have lavet en betalings procedure, samt
have oprettet en bank konto. Vi vil lave vores konto i Merkur, da vi forventer
at det bliver hver vi skal lave finansiering for de af laugets medlemmer som vil
låne til deres andel. Merkur er også de billigste at arbejde sammen med når det
handler om bæredygtige projekter, samt de har erfaring med andre
pilerensningslaug.
Nye medlemmer (se punkt 2) skal inviteres med deadline
for tilmelding. Invitationen kommer i forbindelse med invitation til
forårsmødet (se punkt 3) Ninna laver et udkast.
Forårsmøde – der inviteres til forårsmøde en lørdag i
maj (kl. 14.00) hos Andreas. Dato aftales pr. Mail af lauget!
2. Flere som ønsker at melde sig ind!
Vi har fået forespørgsel fra Dyremarken 16. 17. 18.
om de kan være med i lauget, og koble sig på via en ledning bag om
Vestergården. Det er en pænt lang ledning, og det vil blive nødvendigt at de
tre husstande selv betaler merudgiften for udgravningen af en så lang ledning.
Vi aftaler at sende en invitation til alle de som er
mulige laug medlemmer (dvs. De husstande
i Bønsvig der endnu ikke er meldt på)
3. Økonomiplan
I tidsplanen kan man se hvordan de forskellige
betalingsplaner falder. Vi behøver en pædagogisk gennemgang af dette så alle
medlemmer forstår hvordan anlægget finansieres, og hvordan betalingerne
falder. Christian
laver et udkast.
4. Spørgeskemaer
I forbindelse med den videre projektering skal vi
have besvarelse på spørgeskema fra Center for recirkulation. Samtidig skal
placeringen af de enkelte tanke og brønde besluttes. Vi har brug for lidt
retningslinjer for hvor stor frihed vi kan tilbyde medlemmerne når de bliver
taget med på råd om hvor tanken skal ligge på deres grund. Andreas vil tale med Peder om det.
Spørgeskemaer og besøg kommer kort efter vores
forårsmøde! Vi skal have aftalt hvem der besøger hvor (et
punkt til næste møde)
5. Plante pil til spiring.
Til et anlæg af vores størrelse er det dyrt at
indkøbe den specielle pil der skal fylde vores anlæg. Da vi først skal plante
pil i anlægget næste år vil vi gerne lave vores egne stiklinger. Derved kan vi
spare en del penge til indkøb af pil. Andreas vil
undersøge hvor meget plads der skal til, og hvad tid på året pilen skal
plantes.
6. Forårsmøde i byen
VI har brug for at mødes! Så vi inviteres til
forårsmøde en lørdag i maj (kl. 14.00) hos Andreas.
Dato aftales pr. Mail af lauget!
På forårsmødet vil tidsplanen samt økonomiplanen
blive gennemgået.
Vi skal sende invitationen snart, så vi skal have
datoen på plads!
Ninna laver udkast til
invitationen!
7. Under evt.
Opslagstavle:
Det har været på tale et stykke tid at byen skal have en opslagstave hvor man
kan bytte, dele invitere hinanden mm. Hvor skal tavlen stå? Vi går en tur
sammen og taler om det!
Gadekær:
Lokalrådet (ved Christian Bjørn) har taget en snak med kommunen om at få gjort gadekæret
lidt i stand – der er bevilget bord og bænk. Kan vi lave en fælles bålplads,
kan det blive til et samlingssted for byen?
Transformator stationen:
Vi har talt om at lave en udstilling om pileanlægget og processen med at få det
på benene i den gamle transformatorstationen. Huset og jorden tilhører
Vestergården. Kan vi lave aftaler om lån eller andet, spørgsmålet ligger hen –
vi har mange jern i ilden lige nu J
Lodshuset: Lokalrådet
(ved Christian Bjørn) har talt med Ole Falck om at lave lodshuset om til et
lille fælleshus og museum for lodstrafik i området – der er mange gode
lokalhistorier at fortælle. Huset trænger virkelig til en kærlig hånd, og Falck
var umiddelbart positiv for ideen. Dialogen fortsætter.