Sidste møde


DET ER BESLUTTET IKKE FREMOVER AT LÆGGE MØDEREFERATER UD PÅ HJEMMESIDEN!

Møde i Bønsvig Pilelaug onsdag den 9/10 2013

Hos Andreas. Til stede Christian, Andreas, Ninna
Dagsorden:
1.       Hvem ejer tankene?
Det er et spørgsmål om moms, om det er fordelagtigt at lauget ejer bundfældningstankene ved de enkelte boliger. Vi undersøger sagen til bunds!
2.       Hvordan beslutter vi hvor tankene skal placeres?
Med baggrund i skitseprojektet taler vi med den enkelte husejer om hvor tanken placeres så det er praktisk for både laug og husejer. Hvis husejeren ønsker tanken placeret så omkostningerne bliver mærkbart større for lauget må husejeren selv betale mer udgiften.
3.       Respit på betaling?
Vi vil gerne modtage pengene så hurtigt som muligt. For nytilmeldte er deadline for betalingen af de 1500,-  14 dage efter svar fra kommunen. Når den endelige skriftlige godkendelse er modtaget får byen besked via mail listen.
4.       Generalforsamling 2014 søndag den 1 juni. Fremover 1 søndag i juni.
5.       Tidsplan. Vi skyder planen et år! Pga. Manglende svar fra kommunen.
6.       Hvad sker der i lauget her i løbet af det næste halvårs tid. Lauget mødes i det nye år, med mindre der dukker presserende ting op.





Kære Bønsvig
Vi har ventet på nyt fra Vordingborg kommune angående vores ansøgning om fælles pilerensnings anlæg. Det vi har ventet på er en godkendelses af Vordingborg kommunes spildevandsplan 2013, hvoraf vores rensningsanlæg kun er en lille del. Spildevandsplanen er ikke blevet godkendt! Denne afgørelse har ikke noget med vores pileanlæg at gøre, men kommer alligevel til at få en betydning for os. Vi må nemlig vente helt til november (tidligst) før vi kan forvente at få en endelig skriftlig tilladelse til at gå videre med vores projekt.

Vores kontakt ved Vordingborg kommune siger at der ikke kommer til at være nogle problemer med at køre videre med vores projekt, og at vi gerne må gå videre hvis vi vil, men at dette vil være for eget ansvar. Det mener vi dog i bestyrelsen er en dårlig ide. Vi vil gerne have en skriftlig godkendelse før vi tager næste skridt og investerer i den videre projektering.

Det betyder at vores tidsplan som  I har fået den præsenteret hidtil ikke kommer til at holde. Vi ved ikke endnu helt hvordan den nye tidsplan kommer til at se ud, men så snart vi ved det vil I få besked.

En anden nyhed som vi gerne vil dele med jer nu er at staten har ændret kravene til bundfældningstanke, altså den tank som sorterer tykt og tyndt direkte ved hver husstand. Kravene som har været gældende siden 2012, dikterer at tanken uanset at den opfylder de andre krav til bundfældningstank ikke må være ældre end 2011. Det betyder for nogle husstande i Bønsvig, at de må skifte en tank som i øvrigt er den rigtige model (så vidt vi ved berører det 3 husstande i pilelauget!).

For øvrige ikke medlemmer af pilelauget som lovmæssigt skal have et minirensningsanlæg af godkendt model leveret af kommunen, gælder det at der også for egen regning skal tilføjes en bundfældnings tank. Økonomisk betyder det at det efter alt sandsynlighed bliver en dyrere løsning med eget minirensnings anlæg end at være med i pilelauget allerede det første år, altså uden indregning af vandafledningsafgifter.

VI holder et møde med Peder Gregersen den 9. oktober hvor vi vil aftale en ny tidsplan, og herefter skal vi nok vende tilbage med mere information.

De som er med i pilelauget og endnu ikke har betalt til videre projektering mm. Bedes indbetale 1500,- på:
Møns bank: 6140 Kontonummer: 4137251. Husk at angive navn og vejnummer ved indbetalingen.
Kærlige efterårs hilsner

Bønsvig pilelaug




....

Kære Bønsvig beboere

Den 11. Maj blev der holdt forårsmøde hos Andreas, vi var 14  til mødet, ca. halvdelen af husene i Bønsvig var repræsenteret. Der var desværre mange som ikke kunne den dag, men fortvivl ikke, vi holder et møde igen senere på sommeren.

På mødet talte vi om:
1.    Tidsplanen – Det som kommer til at ske snart, er at vi får svar fra kommunen på vores ansøgning (vi forventer at få svar lige efter kommunens sommerferie, men vi kan ikke vide det med sikkerhed). Så snart vi har svar, holder pilelauget møde med Peder Gregersen for at gå videre med projektet. Når vi får vores godkendelse skal I alle nok få besked!
Sidste frist for indmeldelse i Lauget er 14 dage efter kommunens godkendelse.
Umiddelbart herefter vil pilelauget komme på besøg hos dig for at tale om hvor din tank kan placeres og hvor der vil blive rørført. Samtidig vil du få udleveret et spørgeskema som skal afklare hvor meget vand vi kan regne med der udledes fra din ejendom.

2.    Økonomien – hvornår skal vi betale, og hvor meget?
De endelige beregninger på hvor meget hver husstand skal betale, kan vi ikke komme med før vi henter tilbud ind omkring årsskifte 2014. Men inden da vil vi bede jer om at indbetale 1500,- på vores nyoprettede konto i Møns bank, så vi kan betale for den videre projektering. Det er muligt at vi flytter vores konto til Merkur bank som vi har talt lånemuligheder med.
Ang. Lån er der tale om at Merkur vil finansiere private lån på andel i pilelauget. Det er altså ikke lavet der optager lån!
Jeg kommer rundt til de af jer som endnu ikke har fået indbetalings
3.    Planen - hvor ligger anlægget, hvor skal der graves osv.
Der er ikke så meget nyt til planen. Selve anlægget skal ligge på Torbens jord til højre før gadekæret. Se skitseprojektet her: http://www.sunstories.dk/pilelaug/skitseprojekt.pdf
4.    Opslagstavle. Vi fik snakket om hvor det vil være godt at placere vores kommende beskedtavle. Og der er bred enighed om at den skal stå ved indgangen til Bønsvig ved eltårnet, eller til den anden side mod gadekæret.
5.    Gadekær: Lokalrådet har kontakt med kommunen som vil besøge Jungshoveds søer og gadekær. Vi ønsker os at få genetableret vores gadekær til en mødeplads for byen, og at få dammen efterset. Ninna har deltaget i et møde med Kommunen i sidste uge. Fra kommunen var der mødt to biologer op. Og vi fik lavet en ønske liste fra Bønsvig til kommunen. Vi ønsker os at få lavet et mødested i form af den bålplads med bænke. At få renset ud i bevoksningen omkring gadekæret. At få taget vandprøver på søens vand og få undersøgt søens bund for affald og slam. Vi ønsker os også en overflade renser (net) til opsamling af andemad som er i lidt voldsom vækst på grund af højt næringsindhold i søen! LAD OS HÅBE VI FÅR HVAD VI ØNSKER OS J
6.    Eltårnet. Vi har talt om at bruge eltårnet som et udstillingsrum for vores pileanlæg. Andreas har talt med Henning som ejer huset om det. Henning er positiv, men vi er ikke kommet længere end det lige nu.
7.    Lodshuset: Christian Bjørn har sammen med et par stykker andre arbejdet mede en ide om at få sat det gamle lodshus i stand son mini museem for Lodstrafikken her på Jungshoved. Christian Bjørn har talt med Falch som er positiv for ideen.
8.    Bønsvig Markedsdag. Ninna foreslår at vi laver en Bønsvig Markedsdag, hvor vi viser vores by frem (som i Stavreby) vi har jo ret meget at byde på: masser af små virksomheder, smukke haver, kolinariske oplevelser, storytellere, dyr mm. J Vi når det ikke i år, men Ninna vil finde en dato til næste sommer (evt. høst tid) så første Bønsvig Marked bliver i 2014.


Referat af møde i Bønsvig pilelaug onsdag den 10/4 – 2013


Til stede: Grith, Andreas, Christian, Ninna (referent)


1.       Tidsplanen
Tidsplanen bliver gennemgået for at vi kan klargøre de kommende faser. Lige nu afventer vi kommunens endelige svar. Vi har fået besked på at projektet bliver godkendt, men vi venter på den formelle godkendelsesprocedure! Vi forventer svar slut maj eller efter sommeren (august/september). Når det svar er kommet skal vi i gang med det detaljerede projekt. Til den proces skal vi bruge Peder Gregersen, og vi skal opkræve alle medlemmer for de første penge. Det bliver 1000,- pr. Medlem.

Lauget skal have lavet en betalings procedure, samt have oprettet en bank konto. Vi vil lave vores konto i Merkur, da vi forventer at det bliver hver vi skal lave finansiering for de af laugets medlemmer som vil låne til deres andel. Merkur er også de billigste at arbejde sammen med når det handler om bæredygtige projekter, samt de har erfaring med andre pilerensningslaug.


Nye medlemmer (se punkt 2) skal inviteres med deadline for tilmelding. Invitationen kommer i forbindelse med invitation til forårsmødet (se punkt 3) Ninna laver et udkast.

Forårsmøde – der inviteres til forårsmøde en lørdag i maj (kl. 14.00) hos Andreas. Dato aftales pr. Mail af lauget!



2.       Flere som ønsker at melde sig ind!
Vi har fået forespørgsel fra Dyremarken 16. 17. 18. om de kan være med i lauget, og koble sig på via en ledning bag om Vestergården. Det er en pænt lang ledning, og det vil blive nødvendigt at de tre husstande selv betaler merudgiften for udgravningen af en så lang ledning.

Vi aftaler at sende en invitation til alle de som er mulige laug medlemmer (dvs. De  husstande i Bønsvig der endnu ikke er meldt på)


3.       Økonomiplan
I tidsplanen kan man se hvordan de forskellige betalingsplaner falder. Vi behøver en pædagogisk gennemgang af dette så alle medlemmer forstår hvordan anlægget finansieres, og hvordan betalingerne falder.  Christian laver et udkast.

4.       Spørgeskemaer
I forbindelse med den videre projektering skal vi have besvarelse på spørgeskema fra Center for recirkulation. Samtidig skal placeringen af de enkelte tanke og brønde besluttes. Vi har brug for lidt retningslinjer for hvor stor frihed vi kan tilbyde medlemmerne når de bliver taget med på råd om hvor tanken skal ligge på deres grund. Andreas vil tale med Peder om det.

Spørgeskemaer og besøg kommer kort efter vores forårsmøde! Vi skal have aftalt hvem der besøger hvor (et punkt til næste møde)

5.       Plante pil til spiring.
Til et anlæg af vores størrelse er det dyrt at indkøbe den specielle pil der skal fylde vores anlæg. Da vi først skal plante pil i anlægget næste år vil vi gerne lave vores egne stiklinger. Derved kan vi spare en del penge til indkøb af pil. Andreas vil undersøge hvor meget plads der skal til, og hvad tid på året pilen skal plantes.

6.       Forårsmøde i byen
VI har brug for at mødes! Så vi inviteres til forårsmøde en lørdag i maj (kl. 14.00) hos Andreas.
Dato aftales pr. Mail af lauget!
På forårsmødet vil tidsplanen samt økonomiplanen blive gennemgået.
Vi skal sende invitationen snart, så vi skal have datoen på plads!
Ninna laver udkast til invitationen!

7.       Under evt.
Opslagstavle: Det har været på tale et stykke tid at byen skal have en opslagstave hvor man kan bytte, dele invitere hinanden mm. Hvor skal tavlen stå? Vi går en tur sammen og taler om det!

Gadekær: Lokalrådet (ved Christian Bjørn) har taget en snak med kommunen om at få gjort gadekæret lidt i stand – der er bevilget bord og bænk. Kan vi lave en fælles bålplads, kan det blive til et samlingssted for byen?

Transformator stationen: Vi har talt om at lave en udstilling om pileanlægget og processen med at få det på benene i den gamle transformatorstationen. Huset og jorden tilhører Vestergården. Kan vi lave aftaler om lån eller andet, spørgsmålet ligger hen – vi har mange jern i ilden lige nu J

Lodshuset: Lokalrådet (ved Christian Bjørn) har talt med Ole Falck om at lave lodshuset om til et lille fælleshus og museum for lodstrafik i området – der er mange gode lokalhistorier at fortælle. Huset trænger virkelig til en kærlig hånd, og Falck var umiddelbart positiv for ideen. Dialogen fortsætter.